Vergelijken, het is niet iedereens favoriete bezigheid, maar je kunt er wel enorm veel geld mee besparen zonder allerlei gedoe

Mensen winkelen al duizenden jaren. Met de groei en uitbreiding van het internet is de kunst van het vergelijkend winkelen vandaag de dag een normaal onderdeel van de winkelervaring geworden. Dit is wanneer consumenten bij verschillende verkopers winkelen voor prijzen, opties, diensten… enz. Vanwege de vele voordelen is vergelijkend winkelen geen nieuwe trend. De geschiedenis ervan en hoe het zich heeft ontwikkeld tot de populaire activiteit die we vandaag de dag zien, is een heel interessant verhaal.

Door hun archeologisch onderzoek hebben onderzoekers ontdekt dat vergelijkingswinkelen al in 1400 voor Christus kan worden gedateerd. Het vond plaats toen Christoffel Columbus in de nieuwe wereld aankwam. Hij zorgde voor een verscheidenheid aan goederen die de Indianen doorbladerde en vergeleek voordat ze hun selectie maakten. In de jaren 1840 werden er handelsposten opgericht waar de inheemsen en anderen goederen verhandelden. Het proces omvatte het doorbladeren en vergelijken van de goederen voordat ze het beste artikel kozen. Bron: Vergelijk-gratis.nl

In Amerika is het voortaan super makkelijk geworden om producten te vergelijken

In de jaren 1900 bladerden mensen in Europa door de kranten voor speciale aanbiedingen van geadverteerde artikelen. In de jaren ’60 en ’70 reden mensen van winkel naar winkel om artikelen en prijzen te vergelijken. In de jaren ’80 gingen meer mensen naar winkelcentra waar ze gemakkelijk van winkel naar winkel konden lopen op zoek naar aanbiedingen. In de jaren negentig van de vorige eeuw werden winkelfolders en reclamebijlagen in kranten geplaatst, zodat mensen er doorheen konden kijken om te zien welke winkelier de beste deal bood. De ontwikkeling van het internet resulteerde vervolgens in de enorme groei van het vergelijken van de aankopen.

Welke zaken zijn zo ontzettend veranderd? En waarom kiezen zo veel consumenten voor prijsvergelijken

Door de oprichting van zoekmachines in 1996 konden mensen de winkelsites vinden en lokaliseren. Vanaf 1999 creëerden programmeurs unieke manieren om de winkel te vergelijken, zoals het “FIVE-STAR”-beoordelingssysteem dat wordt gebruikt om producten en diensten te beoordelen. In 2002 werden sociale netwerksites ontwikkeld en in de afgelopen jaren hebben consumenten producten en diensten op deze sites beoordeeld. Tussen 2003 en 2006 zijn websites gecreëerd om consumenten de mogelijkheid te bieden gebruik te maken van een zoekvergelijkingstool.

Vandaag de dag heeft het internet het voor iedereen gemakkelijk gemaakt om te winkelen voor een product of dienst van de hoogste kwaliteit tegen de beste prijs. Er zijn vergelijkingssites gewijd aan zowat elk type product en dienst, zoals hotels, verzekeringen, vluchten, gasprijzen, cruises, hypotheken en nog veel meer. Vergelijkingsshopping is een krachtige marketingstrategie die populair is bij zowel consumenten als verkopers.